menarik pepagi meran (awal pagi); aku:

Author: Tok Tua Sakti /

Assalamualaikum,

Pagi ni aku gerak lewat 15 minit seperti biasa ke tempat koje aku, dengan kelajuan yg melampaui batas aku tekan minyak dan membawa keta aku mcm F1 (walaupun sebenornye bawak keta kancil je huhuhuhu). Kat simpang Manong, satu pemerhatian yg membawak aku berfikir hingga sampai ke Kuala Kangsar sehingga leh menghilangkan ngantuk aku pagi tu herm.

Seorang Nyonya Tua hanya dengan memakai selipar jepun berjoging seawal pagi (lebih kurang jam 7 pagi kat simpang Manong) dengan pikir baik nye aku andaikan yg nyonya ni berjoging ar kan, x kan le kene kejo anjing kan? (org cine takut anjing ke? huhuhuhu sbb aku takut anjing kahkahkah) Soalan yg pertama dalam pale otak aku ngape nyonya tua tu sanggup bangun awal pagi dan berjoging? Yup ...pasti nya untuk kesihatan kan..?? aku pikir camtu gak dan aku tak heran pun.

Yang aku duk heran, ngape susah beno le aku nak bangun subuh, solat subuh, kalu rajin leh solat dhuha ke (subuh pun payah) hahahaha. Susah kan... korang semua x tau ar plak aku kan sbb korang MANTAP kan (lu pikir ar sendiri kahkahkah).

Aku dapat email dari seorang sahabat aku ; (da lama aku dapat email ni)

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Saya rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

email dari : Muhammad Adam Ling Leong Ying

Email ni aku x pernah padam sbb ni ilmu yg paling aku hargai sepanjang aku pandai main email herm (kebanyakan nye laro je).

Sesama le kite ambik pikir ngape sesuatu Perintah Tuhan di utus kan pada umat manusia, sesuatu perkara yg diperintah kan pasti mempuyai hikmah kan .

Terjemahan Al- Quran ;

Tidak kah engkau perhatikan bagaimana Tuhan Mu bertindak ke atas Tentera Bergajah...
(Surah Al-Fill Ayat 1)

Bukan kah apabila kite memerhatikan sesuatu, maka kita akan dapat melihat hikmah yg Maha Luas dari Tuhan... (kalu perhati le, kalu perhati tapi tak pikir hampes gak kan hahaha... aku ar 2 kakaka)

p/s ; memang patut ar bapak aku dulu selalu tarik "urat belikat" aku mase kekecik sbb malas bangun subuh hehehe (sekarang ni pun... buat malu je).

aku;
toktuasakti;
02-09-2009;
seawal pagi di simpang Manong;
Bote > Enggor:

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^