pulau cempaka sari; aku:

Author: Tok Tua Sakti /

Pas makan mee hailam, aku saje2 jalan kat jambatan yg baru dibina kat parit ni, aku tanya org kawasan sini bila jambatan ni siap dibina dan deorg cakap baru2 je. Dengan ringan mulut nya aku tanya le ape nama jambatan ni kan, dan yg hampeh nye deorg tak tau huhuhuhu ( mungkin deorg tak rasmi lagi kot kan em ).

Apa yg pasti, jambatan ni merentasi antara parit dan tanjung belanja. Dan pasti la melintasi Pulau Cempaka Sari dan aku sempat la sampai ke pulau ni dengan hanya berjalan kaki je hehehe. Dulu2 ada gak jambatan aku rasa, tapi jambatan kayu..da roboh lama da pun. Dulu kawasan ni kirenya cam kawasan rekriasi la kan hehehe dan sekarag semak samun dan untuk sampai ke pulau ni kene naik bot la kan. Dengan adanya jambatan ni, maka mudah la nak sampai ke pulau ni em.

Pasti sesuatu tempat yg aku pg mesti ada sedikit sebanyak sejarah nya kan hehehe ( itu la aku em ) mengikut sejarah MISA MELAYU, Pulau Cempaka Sari ni terdapat catatan dalam buku sejarah tersebut. Antara gambaran yg tertulis ; tempat ni antara kawasan persingahan Raja2 Melayu Perak ketika mereka mudik ke hulu. ( aku pun ingat2 lupa da pun hehehe sowi ok ). Kire nya kawasan Pulau ni penuh gan gegak- gempita dan riuh - rendah dengan suasana gilang gemilang ketika zaman dulu2. Dan dalam Buku yg di tulis oleh Raja Chulan ( misa melayu ) ni mengatakan yg Parit dikenali sebagai ( PACAT ) hehehehe pelik2 em.


- Pulau Cempaka Sari -

- sungai perak menghala ke hulu -

- sepupu aku; YEN & IJAM -


p/s; parit yg penuh kenangan; aku:
aku;
toktuasakti;
4 okt 2009;
umah aku:

2 comments:

MeLaTi PuTeH said...

apesal yen gemuk sangat?? naik plak badan die ma ingatkan sape je tadi

Tok Tua Sakti said...

da nak kawin kan em

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^