erti bahagia; dari mata; aku:

Author: Tok Tua Sakti /

Assalamualaikum semua;

( entry ni aku da simpan hampir 1 bulan, dan skg aku rasa da masa dia di"post" kan hehehe )

Aku ingin sekali bercerita tentang " BAHAGIA " mungkin dulu2 lagi aku dah kuar kan post ni, tapi aku tunggu " sesuatu " dan aku rasa sesuatu dah muncul kot hehehehe.

Aku mula kan dengan maksud secara ilmiah dulu em;

bahagia 1 ; suasana senang dan aman, aman damai serta gembira : maka hiduplah mereka berdua dengan aman : KAMUS DEWAN edisi keempat:

Aku pasti sama sekali yg setiap MANUSIA yg hidup dimuka bumi khusus nya dan seluruh MAKHL.UK dimuka buni TUHAN ingin hidup " bahagia ". Dan setiap manusia pasti mempunyai maksud @ erti bahagia mengikut definasi masing2 atas kefahaman dan kehendak masing2. Cam 2 gak le aku. Sekiranya mengikut pemahaman aku, bahagia itu akan berubah2 mengiku USIA, KEFAHAMAN dan KEHENDAK diri dari masa ke semasa.

( Teori mengikut kefahaman aku dan aku tak suruh korang ikut @ srtuju gan pendapat aku )

Sedari di alam Roh, kita ditiup kedalam Rahim IBU; maka kebahagian itu adalah milik ibu bapa yg pasti merasai nikmat bahagia kerna adanya " nutfah " @ keterunan dari kasih sayang Tuhan atas tanda kasih sayang IBU dan BAPA yg akhirnya lahirkan kita ( anak ) dan ketika ini kita yg memberi kebahagian kepada manusia ( ibubapa dan keluarga ).

Dan sehingga kita melalui alam kanak2; kebahagian kita bersama ibu bapa menjadi lebih erat dan kebahagian itu makin dirasai bila kita mula mengenali kawan2 atau teman yg sebaya disekitar kita ( mungkin kan ? ).

Melalui alam remaja menjadikan hidup menjadi lebih bahagia bila kite mengenali ape itu erti " sayang " pada keluarga, kekawan dan teman2 yg lebih rapat dan lebih mengerti apa itu erti parsahabatan ( mungkin kan ? ).

Hidup makin ingin kebahagian bila memasuki alan dewasa, ( mungkin korang pun cam 2 kot hehehe ) disaat ini kita bukan lagi ingin memberikan kebahagian tetapi ingin menikmati kebahagian @ mungkin lebih tepat merasai " kasih sayang ".

( aku hanya mampu mendefinisikan bahagia hanya setakat ni je ( sbb aku berada di tahap ini je hehehe ).

Alhamdulillah akihirnya, ketika disaat ini aku dapt memahami sesuatu yg lebih penting tentang erti bahagia em, semalam aku tengok cite drama kung fu cina hehehe TV 8 jam 7 mlm ( aku mmg minat tgk cite kung fu hahaha sbb leh terbang2 huhuhu )

Korang tau tak yg kalu korang tgk cite2 kung fu cina banyak percakapan deorg " berfalsafah " hehehe 2 yg aku rasa la kan dan aku dapat satu ayat yg menarik semalam ttg bahagia :

" jika kita inginkan kebahagiaan , jadikan diri kita layak menerima kebahagiaan "

Persoalan nye adakah kite layak menerima kebahagiaan? dan macam mana baru kita dikira layak untuk menerima kebahagiaan? dan ape itu kebahagiaan yg sejati? dan boleh kah kita hidup tanpa bahagia? hahahahahaha makin banyak persoalan maka makin pening la pale aku hahahaha ( korg pun leh joint sekali kalu rasa nak pening hahahahaha )

Untuk kesimpulan entry aku yg panjang dan membosan kan korag hahahaha ( sory em ) kebahagian bagi aku secara peribadi ( sepanjang 10 tahun yg lalu atas kefahaman dan pengalaman ), tiada ape yg lebih membahagiankan diri aku ( setiap insan yg bertuhan ) apabila kebahagian kita dibalas oleh TUHAN yg Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Hidup ini menjadi lebih erti dan bermakna sepenuh nya kebahgaian diri kita sering bersatu dgn Tuhan dan ( sukar untuk aku cite kan erti kebahagian yg berbentuk hakikat ) kerna ianya perlu dicari dan dicari. Kerna ianya sering datang dan pergi herm.

sekian wallah hu alam, dari aku;


aku mencari bahagia
dilorong senja
walau jalan nya derita
sisih nya sengsara

aku mencari bahagia
dari sinar cahaya
kerna di yg Esa
adalah kuasa

aku mencari bahagia
dari sisa - sisa
bahagia dan duka
kerna aku tetap ingian DIA ( Tuhan yg Satu )

p/s; huhuhuhu NUR KASIH da TAMAT huhuhu bagus penamat dia em... " bahagia " kan hehehe dapat bini 2 kahkahkahkah


aku;
toktuasakti;
16 okt 2009;
umah aku;
aku menuju bahagia :

3 comments:

MeLaTi PuTeH said...

TOKTUASAKTI... Ma bahagia toktua bahagia...
hehe betul toktua untuk mencari kebahagiaan jadikan diri kita untuk dapat kebahagiaan.. moga2 semua faham huhuhu

Tok Tua Sakti said...

TQ2 sebab puji TOK HERO hahaha ye ke? hahahaha

MeLaTi PuTeH said...

ha ah da tau tu buat2 ar cepat sikit majlis nye kuikuikuikui

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^