GURINDAM JIWA; AKU:

Author: Tok Tua Sakti /

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan

Anak cina pasang lukah
Lukah di pasang di tanjung jati
Di dalam hati tidak kulupa
Sebagai rambut bersimpul mati

Batang selasih permainan budak
Daun selasih dimakan kuda
Bercerai kasih bertalak tidak
Seribu tahun kembali jua

Burung merpati terbang seribu
Hinggap seekor ditengah laman
Hendak mati dihujung kuku
Hendak berkubur ditapak tangan

Kalau tuan mudik ke hulu
Carikan hamba bunga kemboja
Kalau tuan mati dahulu
Nantikan hamba di pintu syurga

p/s; dulu2 aku suke nyanyi lagu ni masa aku duk sesorg; dan skg aku duk sesorg ( cuma berlainan situasi ) aku tetiba teringat balik kat lagu Tok Ayah ni herm; penuh makna yg tersirat dari tersurat ( pikir2 kan bersama2 ):

aku;
toktuasakti;
29 okt 2009;
enggor yg sendiri;
umah sewa aku:

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^