selsema babi menghampiri Enggor:

Author: Tok Tua Sakti /

Hari ni riuh kat bilik guru tentang tajuk selsema babi H1N1, sekolah yg berhampiran telah didapati terkena jangkitan selsema babi. Da riuh satu dunia pun dan termasuk le Tanah Melayu ni. Tapi yg aku pelik sampi hari ni x dengar plak ada org nak baca yassin ke atau solah hajat ke nak elak kan bala tuhan ni @ mungkin nak tunggu orang besar kene dulu kot hehehehe.

Sampai sekarang kaedah yg terbaik gagal untuk dijumpai cam payah plak org2 bijak pandai nak pikir kan herm. Kalu pikir pale otak aku org yg sentuh babi kene samak jadi nye org yg kene jangkit virus ni pun kene samak gak kot@ minum ayo tanah pun ok gak kan hahahaha.

Kadang2 ada beberapa perkara yg kite terlepas pandang. Kalu dulu kite ada dengar selsema burung, jgn kate kan burung semua binatang berbulu yg berkepak deorg tibai kasi bunuh dan dibayar pampasan herm lagi satu virus nipah @ JE ada gak le babi yg mati kene tembak baru la leh kawal kan. Tapi kalu JE kire ok la sebab dibawak oleh nyamuk yg gigit babi dan kite leh kawal nyamuk gan bagi dia makan ubat nymuk, x kan la selsema babi nak bunuh org yg kene virus 2 plak sebab dia bleh menjangkitkan kat org lain plak.

Maka kesimpulan yg mudah bagi aku, bunuh je semua babi kat Malaysia yg tercinta ni kan senang, da kate dalam Al Quran kate binatang ni haram dan ditambah dengan kajian org bijak pandai mengatakan yg babi ni memang membawa banyak penyakit dan setiap 10 tahun akan membawa virus yg baru dan berlainan, 2 pun payah nak faham herm. Memang la, benda yg haram 2 sedap kan hehehehehe.

Untuk langkah pencegahan dari aku, aku dapatkan doa untuk mengelakkan dari penyakit yg merebak. Aku amat percaya yg didunia akhir zaman ni semua penyakit dari Nabi Allah ADAM hingga la yg terakhir akan dikeluarkan semula sebagai balasan atau kifarah atas kelalaian kita semua yg sememangnya lemah kan.

aku terjemah kan ke dalam bahasa ibunda kita ok:

DOA KETIKA SESUATU PENYAKIT MEREBAK

" Aku membenteng diri kpd nama Tuhan yg mempunyai kemuliaan dan kekuatan, aku berpegang teguh pada Tuhan yg menguasai alam ghaib. aku bertawakal kpd Tuhan yg hidup dan tidak mati selama-lamanya. Semoga kiranya engkau hindarkan kami ya ALLAH daripada bala dam wabak. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa ats tiap sesuatu"


Sesungguh nya hanya pada tuhan lah kite menyerahkan diri dan tingkatkan lah amalan kita sebelum mati,kalu tak kena selsema babi pun kita akan mati gak kan. Kite amalkan bersama2 ek termasuk la aku yg jadi tukang cerita heheheheheh.

Sekian dari aku;

aku;
Tok Kelana Bote;
04-08-2009;
Bote:

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^