Pekan Karai; Victoria Bridge; sejarah & kenangan;aku:

Author: Tok Tua Sakti /

Salam kasih sayang dan penuh kesejahteraan buat semua sahabat yg masih berminat bersama blog SesiburSenja aku, Hari ni aku gembira sesangat herm mungkin da hampir nak masuk 3 bulan aku di Enggor aku baru dapat berjalan2 kat sini hehehe teruk betul ar kan, masa sentiasa lari lebih laju dari aku.
Hari ni aku tak balik Bote sebab aku balik lewat dari pejabat aku sekitar jam 6 petang. Ada program Solat Hajat dan bacaan Yassin untuk pelajar2 tahun 6 yg menduduki peperiksaan UPSR. Usai tamat program, seorang kawan ajak aku tengok port mancing kat sini ngan ronda2 Pekan Karai dan kampung hehehe syok 2, peluang jgn dilepaskan betul x? Lagi pun aku x pernah lagi jelajah kat sekitar kawasan ni. 2 tempat pancing yg cantik dan banyak ikan (kate kawan aku le sebab aku pun tak test lagi) tapi tempat dia memamg sesuai untuk kaki pancing ar kan. Dan kawasan ni berada di Pekan Karai dan lagi satu port kat bawah jambatan menghala ke Sayung,dan jalan ni biasa aku lalu gak kalu nak balik ke bote, tapi sunyi sangat le pulak hehehe (takut beb).
Dan paling mengembirakan aku dan mampu menaikkan semangat tenaga batin aku, aku dapat tengok satu lagi peninggalan sejarah yg aku tengok org2 sini dah tak kisah pun hehehe cuma aku sorang je yg teruja cam sampai tahap jakun la gak kan hehehe (biasa le or sini da tengok hari2 kan, aku kan org luar kawasan). Nama tempat 2 Jambatan Victoria Bridge, mula di bina pada tahun 1897 dan siap sepenuhnya pada tahun 1900. Di bina zaman org putih @ mat salleh hehehe (org Inggeris ar 2) dan turut menjadi pengangkutan utama mase zaman Jepun. Dan untuk info, belakang rumah sewa aku pun dekat gan landasan keretapi dan menurut cakap jiran2 aku, dulu ada perhentian kat situ tapi dah dipindahkan ke Pekan Kuala Kangsar.
Untuk mendapat plak (gambar tulisan dia) aku terpakse ar gak merangkak meredah hutan kat situ untuk mendapatkan gambar yg terbaik hehehe siap pakai baju melayu 2 hampas betul. Aku sangat2 berterima kasih kat kawan aku sebab bawak aku kat sini, Setiap sejarah yg pernah berlaku kat mane tempat pun aku mesti redah punya ni pulak da kat depan mate kan. Banyak gak gambar yg aku ambik dan aku letak kat kat bawah ok.
Sekarang, jambatan ni dah tak digunakan lagi sebab da dibina jambatan yg baru. Herm...standard ar kan dah ada yg baru yg lebih baik dan canggih mesti ar yg lame kene tinggal, siap usang dan berhutan lagi 2. Kadang2 aku tak faham gan Negara kite ni, dah nak masuk Merdeka yg ke 52, kite laung2 kan merdeka2 tapi kite tak pernah syg kan pun bahan2 tinggalan sejarah yg ada dalam negara dan aku rase ni bukan yg pertama dan banyak lagi @ tempat2 lain yg mengalami nasib yg sama. Walaupun jambatan ni org putih yg buat, aku yakin yg jadi tukang bina @ kuli mesti org2 melayu punya kan? bukan kah setiap titik peluh yg org dulu2 buat perlu dihargai dan disanjung tinggi? (entah ar 2 pendapat aku ar kan).
Kadang kala, bila kite terlalu buta dengan sejarah negara @ negeri kita, kita akan terus maju ke hadapan tetapi menjadikan kita hidup dalam keadaan tiada nilai dan itu lah yg terjadi pada masa ni. Untuk entry merdeka aku akn buat entry yg lain cz banyak yg perlu diceritakan herm. Aku harap korg tak bosan bila aku dah mula nak bersyarah hehehe.



Victoria Bridge;
tarikh bina December 1897;
tarikh siap March 1900:







Jambatan Victoria Bridge dari arah sisi:




Cikgu Mohd; a.k.a pemandu pelancong hehehe:









Aku; siap pegang besi sebab gayat hahaha, leh sakit jantung tengok bawah. Lebih kurang ketinggian bangunan 3 tingkat dari aras Sungai Perak:






Pekan Karai sama level gan Pekan Parit je lee..
(sama umur kot bangunan ni)




- sejarah itu masa, dan masa membentuk sejarah-


aku;
TokTuaSakti;
18-09-2009;
Karai > Enggor:

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^