13 mei 2010;aku:

Author: Tok Tua Sakti /


Assalamualaikum semua + salam kasih sayang....

Seharian aku cube untuk memahami tentang keramatnye tarikh hari ni 13 MEI, walau mungkin tarikh yg tepat nye berlaku pada tahun yg begitu jauh meniggal kan aku ( sbb aku tak lahir lagi em ). Tapi aku cukup ingat Apak ( ayah ) aku pernah cerita tentang peristiwa ni sedari kecil hingga aku dah beso ( mungkin suh aku pikir yg mana satu betul, yg mana satu tak betul ).

Mungkin lumrah dalam hidup kite, kiri kanan kehidupan berjalan seiringan tanpa had dan batasan yg mana kite ( akal dan iman ) menjadi timbangan dalam membuat sesuatu keputusan, maka itu lah kehidupan.

Aku masih ingat cerita apak aku yg melayu dan cina mati berbunuhan kerana pergaduhan antara kaum dan begitu lah gak yg aku dengar dekat sekolah ( cikgu2 aku ajo dalam subjek sejarah ) dan ditambah dengan aku dengo dari cerita org tua2 tentang cerita 13 mei.

Dan sekarang beberapa persoalan yg timbul;

1. perjuangan atas nama ape untuk erti sebuah kematian?
2. punca berlaku rusuhan?

Yup...kalu kita baca buku2 sejarah mungkin kite dapat jawapan nye bukan??? terlalu mudah soalan2 yg aku bagi hehehehehe tapi soalan yg paling hebat... buku sejarah yg dituliskan tu pun leh percaya ke 100% hehehehehe ( korang sendiri pikir dan pikir ar kan ) cam akau cakap awal2 tadi.... kiri dan kanan sentiasa beriringan dalam kehidupan kan hehehehehe.

Syukur pada hari ni tak berlaku lagi ape yg dah berlaku pada tahun 1969..amin.... Dan atas kejadian ni, tok aku ( sebelah mak aku ) ambik anak angkat dari bangsa cina dan di islam kan gan nama ABDULLAH kesan dari rusuhan kaum yg penuh gan kenangan hitam buat negara kita MALAYSIA......

p/s; maka hargai sesama manusia tanpa mengira bangsa+ agama + warna kulit... nascaya selamat dari sebarang bencana dan rusuhan....


aku;
toktuasakti;
13 mei 2010;
umah aku:

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^