hidup; picisan; aku; insan:

Author: Tok Tua Sakti /

Salam semua,

Entry aku dimulakan dengan pengalaman aku semalam dlm perjalanan pulang Enggor> Bota: Dalam perjalanan pulang aku terlihat seekor anjing tempang berjalan sehala dalam perjalanan pulang, x ramai yg tahu aku memag takut kat binatang ni,hehehehe kalu yg tahu 2 mesti kwn2 yg sgt mengenali aku. Sepanjang pembacaan aku,terdapat 10 sifat anjing yg boleh kita ikuti kerana ianya adalah perkara yg mulia. Tapi kau dah lupa pulak,kalau aku jumpa balik buku 2 aku bagi info ok.

Hati aku cam sedih ar bila anjing 2 jalan cam 2 kan, tapi yg membuat kan aku terfikir ialah dalam masa yg sama, di jln arah yg bertentangan aku terserempak dengan seorang manusia yg mungkin kurang siuman dan turut berjalan tempang tanpa arah tujuan.

"maka nikmat manakah yg engkau dustakan"- terjemahan Quran.

Inilah akibatnya apabila tuhan,mengambil kembali nikmat insan (akal fikiran yg waras) pada diri manusia. Sekiranya tuhan mengambil segala nikmat maka tiada beza nya manusia dan haiwan(anjing tadi). Bersyukur la aku kerana tuhan masih lagi melindungi dan menaugi kau dengan kadar kewarasan yg baik. Ruang dan peluang yg diberikan memberikan aku merasai nikmat kesyukuran yg tinggi.

Pengajaran yg boleh kita dapati; kadang kala manusia bersifat haiwan dan melebihi haiwan buas dan ganas, sama ada dari fikiran, perbuatan dan tindakan. Mohon pada Tuhan, moga kita tak tersimpang arah,menongkah maruah.

Sepanjang petang 2 aku masih berfikir sehingga aku tido malam tadi herm.

Sama2 le kite pikir kalu rasa nak senak otak hehehehe.


Aku;
Insan Hina;
Menumpang sementara;
Di dunia lara:

Tok Tua (yg hilang sakti);
23-07-2009;
3.30 ptg;
Enggor>Bote:

1 comments:

ALiFF said...

sory man ak x d byk ms nak bace blog ko...kan x sdp...ak tgh create blog ni... ok man truskan create blog (cayuk2!!)salam..

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^