BERKELANA /AR-RASHID:

Author: Tok Tua Sakti /

BERKELANA

Aku dulu insan hina,
Hidup tidak ada makna,
Kini aku berkelanaKu,
mencari sini sana.

Ku lalui lembah dan gunung,
Mula diriku terapung,
Ku dengar namaku dilaung,
Bergema bergaung gaung.

Aku terhenti aku menanti,
Ku menyaksi kuasa Ilahi,
Ini bukti bukti sejati,
Ku abadi dengan Ilahi.

Apa kucari sudah ku jumpa,
Baru ku tahu aku siapa,
Diri ini tiada apa-apa,
Kita semua hanya hamba.

Empat purnama aku berkelana,
Seperti mana diperintahNya,
Sesungguh Tuhan yang berkuasa,
Pada Mu Tuhan kuperhamba…


AR-RASHID

Berjalan menuju arah
Berjalan mengorak langkah
Berjalan menjejak sirah
Mengharap petunjuk dan hidayah

Petunjuk darimu Tuhan
Menunjuk arah tujuan
Memupuk mengasah fikiran
Membentuk memasak ketaatan

Atas Ar-Rashid petunjuk
Atas Ya-Rashid membentuk
Petunjuk yang membentuk
Memupuk dan melentok
Jalan lurus tiada bengkok

Arah tujuan di tunjuk
Nama Tuhan sebagai petunjuk
Berjalan aku moga, diriku terbentuk
Pada Tuhan diriku menunduk

lirik;lagu: Ustaz Zul
kump: Dendang Anak


Salam semua, pagi ni aku mula kan entry aku dengan beberapa buah lagu yg ada kaitan dengan hidup aku dari masa ke semasa. Memag aku dah rancang nak masuk kan lagu,puisi,lukisan atau ape2 je yg aku pikirkan sesuai untuk dimasukkan.

Untuk lagu pertama ni, (berkelana) lagu ni dibuatkan untuk Tok kelana bota yg asal,dan lagu ni mempunyai maksud yg sangat mendalam bagi diri aku sendiri, bila kau nyanyikan semula membuatkan aku sedih gan diri aku sendiri: mungkin aku yg faham aku:

Lagu yg kedua ni, aku selalu nyanyi mase aku mula keluar dari gua lama aku dulu, aku selalu mohon dan harap yg lagu ni boleh memberika aku kekuatan yg paling teras. Dan alhamdulilah aku jumpa gak lagu ni balik:

Cuba baca dan hayati insyaalllah ada pekara baru yg kita dapat jumpa.

pada tuhan; aku serah kan; kehidupan; aku:

Tok Tua Sakti;
23-07-2009
enggor>bote

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^