keranda 152

Author: Tok Tua Sakti /

salam semua....

tetiba aku baca surat khabar Mingguan Malaysia hari ni dan membaca ruangan satera. Tetiba aku terbaca puisi Allahyarham Usman Awang.. dan aku masih ingat yg aku penah baca dan simpan puisi ni dalam koleksi simpana aku dulu....mungkin sbb aku ingat yg satu hari nanti puisi ni akan dibaca semula @ digunakan semula.... jadi nya aku tuliskan terus dalam blog aku em....

KERANDA 152

Anak Melayu
Panas dadamu membakar baju
Kita arak keranda 152
Ke tanah perkuburannya Parlimen
Sepuluh tanah nafas ini berhenti
Hari ini jangan lagi menyanyi

Sebentar lagi malam akan tiba
Tiap pintu dan jendela sudah dijaga
Bayang- bayang tidak bisa lewat jalan
raya

Anak Melayu
Namamu telah diseru
Jawablah
Sebelum lidahmu jadi bisu

USMAN AWANG
1967

p/s; Bahasa Jiwa Bangsa????

aku;
toktuasakti;
14 feb 2010;
umah aku:

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Komen Anda...
^TokTuaSakti^